De Master Educational Leadership: echt een aanrader

Tina-MEL

Tina van den Bosch, tweedejaars student aan de Master Educational Leadership bij Penta Nova, is in het dagelijks leven projectleider van het maatwerktraject onderwijs en arbeid in de regio Haaglanden. Hierbij begeleidt zij jongeren van 16 tot 27 jaar die tussen wal en schip zijn belandt. Samen met verschillende MBO’s, voortgezet onderwijs en jeugdzorg kijkt zij of er nog kansen zijn voor deze jongeren. In de vorm van een diploma, hulpverlening of arbeidsconstructie.

Verdieping in persoonlijke ontwikkeling

‘Voordat ik de functie van projectleider kreeg, was ik werkzaam als teamleider in het onderwijs.’ vertelt ze. Ik had gevoel dat ik meer behoefte had aan meer zingeving, betekenisgeving, gericht onderwijs en waardegericht leiderschap. Daarin wilde ik graag ontdekken wat mijn toevoeging hierin is. Wil je namelijk veranderingen bij anderen teweeg brengen, dan moet je eerst bij jezelf beginnen en het lef tonen om op zoek te gaan naar de beste manier. 

Op zoek naar een opleiding die bij mijn wensen paste, kwam ik in eerste instantie uit bij een andere opleiding. Namelijk de Master Leren en Innoveren. Tijdens het kennismakingsgesprek bij deze opleiding werd mij aangeraden om de Master Educational Leadership te volgen, omdat deze nog beter aansloot bij mijn wensen. ‘Ik ben blij dat ze dat advies gegeven hebben, want deze opleiding sluit heel goed aan’

Drie verschillende lijnen

De Master Educational Leadership bestaat uit drie verschillende lijnen. Voor mij is de persoonlijke lijn het belangrijkste, omdat ik het daar echt voor doe. ‘Door de opleiding krijg ik nog meer motivatie om mijzelf te ontwikkelen, niet alleen in het handelen op de werkvloer maar ook als mens.’

De onderzoekslijn vind ik minder interessant, maar is wel heel belangrijk. Het leert mij vaardigheden die ik nodig heb om te laten zien dat ik kennis van zaken heb. De themalijn ligt zo dicht bij de daadwerkelijke praktijk dat de opleiding ervoor heeft gezorgd dat ik een nieuwe functie als projectleider heb gekregen.

‘De opleiding is zeer goed georganiseerd. De drie lijnen houden met elkaar verband en binnen de kaders heb je voldoende bewegingsvrijheid. Er is laagdrempelig contact met docenten, een goede elektronische leeromgeving en het is helder. Dat maakt het studeren echt heel prettig’, aldus Tina.

Een reis van twee jaar

Wanneer je de Master Educational Leadership gaat volgen is het belangrijk om te realiseren dat de opdrachten vrij veel van je vragen. De studielast van de opleiding varieert per periode en opdracht. ‘Ik zie het echt als een commitment die je aangaat met jezelf, de tijd die je er structureel voor in moet plannen en de impact op je privéleven.  Je gaat wel een reis aan van twee jaar waarin er echt heel veel met jezelf gebeurt.’

De daadwerkelijke tijd die Tina kwijt is aan de opleiding varieert heel erg. In een vakantie kan ze zo’n vier a vijf dagen non-stop bezig zijn met de studie. Maar er zijn ook dagen dat ze niets doet. Als je de vakantieweken meetelt is ze zo’n 14 uur per week kwijt aan de opleiding. ‘Dat is best wel veel, maar ik denk dat je dat ook nodig hebt als je er alles uit wil halen wat erin zit.’ Wanneer je een opdracht fantastisch vindt, gaat er meer tijd in zitten. Zo heeft Tina voor de netwerkanalyse een 10 gehaald. ‘Dat voelde echt niet als een gigantische berg tijd, dat was gewoon gaaf!’

Direct toepasbaar in de praktijk

De Master Educational Leadership is echt een praktische opleiding. Door de kennis die je opdoet dankzij deze opleiding merk je dat je een paar stappen vooruit loopt op collega’s en het werkveld. Het actualiseren van je kennis, groeien en alles kunnen toepassen gaat heel snel. ‘Je wordt je op een bepaald moment bewust van je eigen kunnen en dat je anderen mee kunt nemen om een project tot een succes te maken dat is heel mooi.’

Een echte aanrader! 

Tina raadt iedere schoolleider aan om de Master Educational Leadership te volgen. Zeker voor mensen binnen het MBO is deze opleiding echt een meerwaarde. ‘Ook in het MBO is er namelijk behoefte aan leiderschap, visie, context en nieuwe dingen doen die aansluiten op een complexe doelgroep. Ik moedig mensen in en buiten het ROC heel erg aan om een opleiding als dit te gaan doen. Je wordt er als leidinggevende en als persoon alleen maar sterker van.’

Samenwerken 

Er staan momenteel zoveel schotten in het onderwijs dat samenwerken complex is. ‘Binnen het onderwijs zouden we veel meer moeten samenwerken met externe partijen, zoals het bedrijfsleven. Dit zou een hele goede vernieuwing kunnen zijn. Want, hoe mooi zou het zijn als we het onderwijs met z’n allen zouden zien als een gezamenlijke opdracht. Samen inspannen om de wereld en toekomst een stukje mooier te maken begint bij goed onderwijs. En hoe mooi zou het zijn als je daar door deze opleiding aan bij kan dragen?’

Wil jij na het lezen van dit blog meer weten over de MEL? Of weten of deze opleiding ook bij jou past? Kom dan gerust vrijblijvend eens langs bij een voorlichtingsavond, op de Marnix Academie in Utrecht. We vertellen je alles over de opleiding en er is een student aanwezig om al je vragen te beantwoorden. Je kunt je hier aanmelden.