Nieuw lectoraatslid: Laura Staman

Laura Staman Penta Nova

Lector Wouter Schenke ging in gesprek met Laura Staman. Zij is sinds januari nieuw als lectoraatslid bij Penta Nova. Laura is projectleider, docent en coördinator op Hogeschool Viaa en voert onderzoek uit naar de professionele identiteit van schoolleiders.

Wat spreekt jou aan in het thema Waardengericht leiderschap dat centraal staat in ons lectoraat? 

Wat mij aanspreekt is de professionele identiteit van schoolleiders. Wie ben je in je rol als leidinggevende en wie wil je zijn? Ik ben in het bijzonder benieuwd naar hoe waarden bijdragen aan het versterken van die professionaliteit. Ik wil graag ontdekken hoe je stevig staat als schoolleider, ook als het spannend wordt. Schoolleiders maken immers spanningen en dilemma’s mee in hun dagelijkse praktijk. Het helpt om bewust stil te staan bij waarden. Dat breng je dichterbij jezelf in wie je wil zijn als professional. Dat las ik ook in het boek ‘Woorden, waarden en werkelijkheid’ dat eerder in het lectoraat gepubliceerd is. 

Mooi dat je verwijst naar het eerder verschenen boek, daar putten we graag uit. Waarom vind je het belangrijk om je waarden te kennen? 

Ik denk dat als je goed weet waar je voor gaat, in het leven en ook in je werk, dat dat helpt om als professional, en als mens, tot je recht te komen. Ik vind het mooi als je ontdekt wat je kernkwaliteiten en je waarden zijn en dat je hier in overeenstemming mee bewust kunt handelen. Dan is het niet een rol die je uitvoert, maar kom je bij je bestemming of roeping of hoe je dat zou noemen. Ik heb daar de woorden nog niet helemaal voor, daar wil ik de komende tijd achter komen. Daar ben ik benieuwd naar. 

Je hebt in verschillende organisaties in het onderwijs gewerkt. Wat neem je mee uit je eerdere werkervaring, dus voordat je bij hogeschool Viaa kwam te werken? 

Ik deed eerder veel onderzoekservaring op, onder meer door te werken in een lectoraat. Ik hield me daarbij bezig met de kwaliteit van loopbaanbegeleiding in het voortgezet onderwijs en in het hbo. Het ging toen ook al over ontplooiing en ontwikkeling van leerlingen en studenten. 

Wat maakt dat jij ontplooiing belangrijk vindt? 

Ik vind het mooi om te zien dat mensen vooruit komen, dat ze veerkrachtig zijn, zodat ze om kunnen gaan met situaties die ze tegenkomen. Zo heb ik onlangs eerstejaars studenten kennis laten maken met krachtgericht coachen. Een van het gaf aan hierdoor met andere ogen naar een ervaring op school te kijken. Het helpt hen anders naar zichzelf en naar situaties te kijken. Dit geldt ook voor schoolleiders, dat ze zich realiseren dat ze stevig kunnen staan in het oog van de storm. Dit doet mij denken aan een gedicht van Eva Gerlach, waarbij ‘de holte in de wervelstorm’ goed weergeeft wat ik bedoel: 

Hetzelfde (Eva Gerlach) 

Ik rende met mijn oma door de mist 

waar zon in prikte. ‘Hee oma,’ vroeg ik, 

‘als ik dus constant verander en dat gaat door 

tot ik sterf wie ben ik dan, wat kan je 

mij noemen. ‘Ja, ‘zei ze, ‘we gaan 

snel voorbij maar iets binnenin blijft hetzelfde.’ 

‘Wat,’ vroeg ik, ze nam een slok sportdrank. ‘Luister kind,’ zei 

ze rennend als de beste naast me, ‘de 

holte in de wervelstorm dat ben 

jij.’