Penta Nova heeft een eigen lectoraat: het lectoraat Leiderschap in het onderwijs. Vanuit het lectoraat willen wij de ontwikkeling en verbetering van leiderschap in het onderwijs bevorderen. We leggen daarbij de focus op waardengericht leiderschap. De inzichten uit het lectoraat dragen ook bij aan het doorontwikkelen van onze schoolleidersopleidingen.
Lectoraatsgroep
Het lectoraat is al jaren een integraal onderdeel van Penta Nova. In het lectoraat voeren we praktijkonderzoek uit en delen we onze inzichten met de opleidingen en het werkveld. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar leiderschap in waardengericht werken. Dit thema stond centraal in de lectoraatsperiode 2018-2022 onder lector Inge Andersen en sinds september 2022 is het lectoraat doorgegaan onder leiding van Wouter Schenke.
Onderzoeksthema
Het lectoraat richt zich op de rol van waarden in het leiderschap in het onderwijs. Waarden hebben betrekking op betekenisgeving, op ideeën over wat goed onderwijs is en hoe je daar als onderwijsorganisatie vorm aan geeft. Voorbeelden van praktijkvragen zijn: hoe ga ik om met botsende waarden van leerlingen, ouders en leraren? Hoe breng ik balans tussen het belang van de schoolorganisatie en het belang van het individu?
Waardengerichte leiders stellen ‘het waartoe’ (de bedoeling) van het onderwijs centraal. Ze bevorderen waardengerichte interacties tussen betrokkenen om tot gezamenlijke betekenisgeving en congruentie tussen waarden en handelen te komen. Van de schoolleider vraagt dit balanceren tussen vooruit denken en stilstaan.
Ontwikkelsessies
Het lectoraat Leiderschap in het onderwijs van Penta Nova biedt schoolleiders en bestuurders de gelegenheid om deel te nemen aan ontwikkelsessies rondom het thema leiderschap in waardengericht leiderschap. De ontwikkelsessies dragen bij aan wisselwerking met het werkveld en geeft op die manier feedback aan de kenniskringleden.
Onderwijs
Het lectoraat is verbonden aan de masteropleiding Educational Leadership (MEL) van Penta Nova en aan de opleidingen Schoolleider Basisbekwaam, Schoolleider Vakbekwaam, Middenmanagement po/vo en herregistratietrajecten. Dit betekent dat inzichten uit het lectoraat benut worden bij het doorontwikkelen van de opleidingen.
Productenoverzicht
Podcast
In deze podcast maken lector Wouter Schenke en lectoraatslid Henriëtte Hoogenkamp een reis waarin ze meer te weten komen over waardengericht leiderschap in het onderwijs. Elke aflevering levert nieuwe bagage op door het gesprek met een gast: iemand die vanuit de eigen expertise licht werpt op het thema van waardengericht leiderschap.
Naar de podcastLectorale rede
In de lectorale rede gaat lector Wouter Schenke in op het uitdragen van waarden in het onderwijs. Waarden raken de bron van wat we belangrijk vinden. Als je met elkaar samenwerkt en elkaars waarden daarbij onder woorden brengt, kom je tot gedeelde waarden. Zo brengen we samen het onderwijs verder met oog voor elkaar in tijden van polarisatie.
Lees de Lectorale RedeHandreiking waardengerichte dialoog
De Handreiking Waardengerichte Dialoog, biedt handvatten voor het voeren van een waardengerichte dialoog. In de handreiking Waardengerichte Dialoog vind je een overzicht van zeven aspecten van de waardengerichte dialoog. De handreiking is gebaseerd op het praktijkonderzoek van lectoraatsleden Heleen den Herder en Henriëtte Hoogenkamp.
Lees de handreikingOntwikkel- en Onderzoeksgroep
De onderzoeks- en ontwikkelgroep (OOG) bestaat naast de lector uit zeven lectoraatsleden die verbonden zijn aan de zeven hogescholen van Penta Nova. Ieder lectoraatslid voert praktijkonderzoek uit dat direct aansluit bij behoeften uit de praktijk (opleidingen en werkveld). Daarnaast zijn we als OOG zeer actief in ontwikkelactiviteiten, zoals het organiseren van webinars, workshops en het schrijven van handreikingen.
Publicatie- en productenoverzicht
Herder, H. den & Hoogenkamp, H. (2023). Stilstaan en doorvragen, een waardengerichte dialoog over zij-instromende leraren. Basisschoolmanagement (2), pp 22-25.
Schenke, W. (2023). Oog voor elkaar. Op koers met leiderschap in waardengericht werken. Penta Nova.
Vrieze, G.J. de (2023). Leren leven zonder hoop. Onderwijs voor een ongekende toekomst (deel 1). Waardenwerk, 92, pp 116-125.
Andersen, I., Uiterwijk-Luijk, L. & Van der Vloed, K. (red.) (2022). Woorden, waarden en werkelijkheid. Leidinggeven aan waardengericht werken in scholen. Pica.
Hoogenkamp, H. (2021). Omgaan met heftige gebeurtenissen. Het belang van een goede dialoog. Basisschoolmanagement 2021 (1), pp 24-26.
Andersen, I. (2020). Leiderschap in crisistijd. Schoolmanagement, april 2020, pp 6-9.
Uiterwijk, L., & Hoogenkamp, H. (2020). Een handleiding voor waardegericht leiderschap. Ideeën van schoolleiders. Basisschoolmanagement 2020 (1), pp. 24-25.
Wessum, van L., Ros, A. & Andersen, I. (2020). Herziening beroepsprofiel Schoolleider VO. Verantwoordingsrapportage. Utrecht: Schoolleidersregister VO.
Andersen, I. (2019). Waardegericht Leiderschap. Schoolmanagement, oktober 2019, pp 22-24.
Hoogenkamp, H., Uiterwijk, L., & Andersen, I. (2019). Waardegericht leiderschap: hoezo? Een verkennend onderzoek naar beelden van schoolleiders bij waardegericht leiderschap. SchoolManagement Totaal, (6): 14-18.
Schoolleidersregister PO (2019). Inge Andersen over ethisch leiderschap. Nieuwsbrief SRPO november 2019.
Verus (2019). Waardegericht leiderschap. Welke waarden spelen een sleutelrol in jouw organisatie. Interview in nieuwsbrief Verus, 17 januari 2019.
Contact
Wil je meer weten over het lectoraat Leiderschap in het onderwijs? Neem dan contact op met: info@pentanova.nl.