Henriëtte Hoogenkamp

Onderwijsadviseur, supervisor, assessor, beeldcoach

Aanpak

Met zin aan je werk: dat is wat ik voor ogen heb bij al mijn verschillende werkzaamheden. Of het nu gaat om de bezinning op identiteit met een schoolteam, de individuele begeleiding van een zij-instromer of mijn inzet voor het lectoraat Waardegericht Leiderschap. En met ‘zin’ bedoel ik dan zowel het zinvolle, betekenisvolle als het vitale, energieke. Ik houd ervan om op een luisterende en tegelijk creatieve manier mee te denken over mooi onderwijs, waar leerlingen en leraren zich met plezier ontwikkelen, en waar zij weten hoe zij van betekenis willen zijn. Hierbij zet ik mijn ervaring in als leerkracht primair onderwijs en als theoloog, maar ook mijn opleidingen als supervisor, beeldcoach en assessor.

"Met zin aan je werk" - Henriëtte Hoogenkamp

Mijn activiteiten

  • Identiteit: teambijeenkomsten en studiedagen leiden over levensbeschouwelijke identiteit, lesmateriaal maken waarin levensbeschouwelijke verhalen en filosofische vragen worden gecombineerd, identiteitswerkgroepen begeleiden
  • Cursus/begeleiding op gebied van filosoferen met kinderen, rouw op school, kinderen & echtscheiding
  • Individuele begeleiding van schoolleiders en leraren d.m.v. Supervisie of Beeldcoaching
  • Onderzoeker in Lectoraat Waardegericht Leiderschap Pentanova
  • Leerkringbegeleider in de opleiding schoolleiders Pentanova
  • Zij-instroom: coördinatie geschiktheidsonderzoeken en assessor

Mijn expertise

“Ik zou de manier van werken van Henriëtte willen omschrijven als creatief, concreet en verbindend. Zij begrijpt de verschillen in beleving, gaat daar zorgvuldig mee om en tegelijk zijn haar creatieve werkvormen zo uitnodigend, dat iedereen meedoet. Na afloop heb je afspraken in handen waarmee je echt verder kunt.” (Ellen van Dorssen, Avonturijn Hilversum)

Mijn publicaties

  • Waardegericht leiderschap: hoezo? Inge Andersen, Henriëtte Hoogenkamp en Lisette Uiterwijk, in samenwerking met leden kenniskring, in Schoolmanagement 2019
  • Waarden betekenisvol maken met leerlingen: zo kan het! Blog Pentanova 2019
  • Een handleiding voor Waardegericht leiderschap? Henriëtte Hoogenkamp en Lisette Uiterwijk, in samenwerking met leden kenniskring, in Basisschoolmanagement 2020
  • Omgaan met heftige gebeurtenissen, aandacht voor botsende waarden en voor filosoferen in de klas in reactie op actualiteit, in Basisschoolmanagement 2021