"Bewuster van mijn leiderschapsrol"

Nieuws-blogs-Edwin Nelemans

Edwin Nelemans (36) is directeur op basisschool de Regenboog in Kortenhoef. In zijn eerste jaar als directeur volgde hij de reguliere, eenjarige opleiding Schoolleider Basisbekwaam. Nu, in zijn tweede jaar als directeur, volgt hij de vervolgopleiding Schoolleider Vakbekwaam. Dit keer koos hij voor de variant van zes tweedaagse seminars. Die bevalt hem goed; hieronder vertelt hij over zijn persoonlijke ervaringen.

Verdiepen in leiderschap

Toen ik schoolleider werd, wilde ik meer te weten komen over leiderschap en me bewuster worden van mijn leiderschapsrol binnen onze organisatie. Daarnaast was ik op zoek naar een stukje verdieping in literatuur. Collega-directeuren in mijn bestuur waren positief over de opleidingen van Penta Nova; ik ben op hun woord afgegaan en ben daar nog steeds heel tevreden over. Afgelopen jaar heb ik de gewone variant van de opleiding gedaan. Wat ik zo fijn vind aan de seminar variant is dat de opleidingsdagen geclusterd zijn. Dat maakt dat je écht even uit je eigen schoolorganisatie bent en je volledig kunt richten op de opleiding. Je bent twee volle dagen met je medestudenten aan de slag en overnacht in een hotel. De verbinding is hierdoor groot, dat maakt dat je veel kunt leren van elkaar ook op een informele manier. En ik bof met een heel toffe opleidingsgroep. We hebben het goed met elkaar! 

Mooie mix

Er zit wat mij betreft meer diepgang in de variant Vakbekwaam dan in Basisbekwaam, daar hoop je natuurlijk ook op. De opleiding biedt een goede mix van theoretische onderbouwing en het koppelen van theorie en literatuur aan je eigen praktijk. Het mooie is dat er in alles wat we doen steeds een link is met leiderschap binnen je school. Je reflecteert continu op jezelf als schoolleider. Ik denk dat ik daardoor nu al veel strategischer kan handelen dan bijvoorbeeld vorig schooljaar. De manier waarop ik sturing geef, confrontaties aanga in het team, de manieren waarop ik vergaderingen vormgeef en me daarin bewust ben van de team- en groepsdynamiek – dat zijn allemaal dingen die echt direct uit de opleiding komen. 

Vak- en gastdocenten

Een andere mooie mix is die van vakdocenten en gastdocenten. De gastdocenten komen uit de praktijk en kunnen op een heel mooie manier de verbinding leggen met die praktijk. Dat gebeurde bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst die we hadden over governance. Hoe kunnen besturen hun organisatiestructuren organiseren? Hoe werkt dat met een Raad van Toezicht of een Raad van Bestuur? Deze bijeenkomst werd gegeven door een doorgewinterde bestuurder.

Schaduwen op school

Een ander element in de opleiding dat mij veel brengt is het pal: ‘peer assistent leadership’. Door medestudenten te schaduwen breng je elkaars leiderschap in beeld. Daarvoor ga je ook echt naar elkaars scholen. Sowieso is het al heel krachtig om eens een kijkje te nemen in een andere school, waar je anders waarschijnlijk nooit zou gaan kijken. Je gaat op bezoek bij je ‘pal-collega’ en gaat observeren wat hij of zij laat zien in handelen. Je doet drie observaties en voert achtergrondinterviews tijdens de seminars. Hierin kun je nader inzoomen op waaróm iemand handelt zoals hij of zij handelt. Dat eindigt dan met een presentatie waarin je vooral de kracht van iemands leiderschap in beeld brengt. Super leuk om te doen. En andersom, om te horen hoe iemand jou ziet. 

Ruimte voor eigenwijsheid

Naast het pal-gedeelte heb je binnen de opleiding een themalijn en een persoonlijke lijn. Tijdens elk dagdeel van de seminar staat een onderwerp uit de themalijn of persoonlijke lijn centraal. Dat geeft een prettige afwisseling. Tussendoor en in de avond heb je tijd om te overleggen met je medestudenten of samen aan opdrachten te werken. Steeds weer merk ik dat je zoveel bij elkaar kunt halen! In mijn groep zitten allemaal eigenwijze mensen die het graag op hun eigen manier doen. Penta Nova biedt daar alle ruimte voor. Wil jij een opdracht net even een andere draai geven? Prima, laat maar zien! Door er tijdens het seminar vol in te gaan, merk ik dat je daarna minder contact met je medestudenten nodig hebt om door te kunnen. Natuurlijk weet je elkaar tussen de seminars door prima te vinden als dat nodig is. 

Meerwaarde

Een opleiding heeft natuurlijk ook impact op je privéleven. Ik heb een gezin met twee nog jonge kinderen. Dat maakt het af en toe zoeken naar momenten om te studeren. De meeste studietijd zit bij mij over het algemeen in de weekenden, ongeveer een dagdeel per week. Tegelijk zijn opleiding en werk geïntegreerd door specifieke opdrachten of literatuur die je moet verwerken. Dus op het werk gaat het leren ook door! De tijd die ik investeer in mijn opleiding is het voor mij ruimschoots waard. Mijn netwerk van collega schoolleiders is enorm vergroot. En omdat je elkaar goed kent, is het vlot en prettig sparren.

Wil jij meer weten over de opleiding? Hier vind je meer info over de opleiding Schoolleider Vakbekwaam. Haak ook gerust aan bij een van onze volgende (online) voorlichtingen. Onze opleidingscoördinator vertelt je alles over de opleiding en je kunt zo al je vragen stellen.