“De MEL is echt van meerwaarde voor mij”

Schoolleider-Renate-Penta-Nova

Renate Vliet (42) werkt al 21 jaar in het onderwijs, waarvan de afgelopen 5 jaar als schoolleider van Basisschool de Bouwsteen in ‘s-Gravendeel. Sinds haar aanstelling als schoolleider, had ze de ambitie om de Master Educational Leadership (MEL) te volgen. De reden om deze master te willen doen, was haar grote drive om te blijven leren. In haar vierde jaar als schoolleider is Renate daadwerkelijk met de MEL gestart bij Penta Nova. Ze is enthousiast over de MEL en Penta Nova; in dit blog vertelt ze haar persoonlijke ervaringen.

Onderzoek doen

De MEL was een bewuste keuze voor Renate. Ze wilde zich verder ontwikkelen als schoolleider, met name op het gebied van onderzoek doen. “Ik deed altijd heel veel op gevoel. Met mijn gevoel ben ik ver gekomen en ik functioneer ook goed als directeur. Mijn keuzes waren alleen niet per se theoretisch onderbouwd, meer gevoelsmatig. Kennelijk kan ik gevoelsmatig onbewust veel aan elkaar verbinden, maar wetenschappelijke literatuur gebruikte ik eigenlijk zelden bij het maken van keuzes of beslissingen. Daar vond ik voor mezelf een ontwikkelpunt liggen”, vertelt ze.  

Leiderschap spreiden

Een ander belangrijk ontwikkeldoel van Renate was om leiderschap te delen. “Ik ben ambitieus en heb hoge verwachtingen, dat is denk ik ook goed als leidinggevende. Maar daardoor is wel het gevaar dat je te snel gaat en dat je je collega’s onderweg kwijtraakt. Dat wil ik niet, dus ik ben heel bewust op het spreiden van leiderschap gaan zitten”, zegt ze. Het ontwikkeldoel is onder haar collega’s niet onopgemerkt gebleven. “Eén van de leerkrachten gaf aan dat ze echt een heel duidelijk verschil ziet in mijn handelen als schoolleider van toen versus nu”, benadrukt ze. Renate vindt het spreiden van leiderschap een mooie winst van de MEL.

Pittig en veel literatuur

In eerste instantie schrok Renate van de studielast van de opleiding. “Ik dacht: hoe ga ik dit doen? Ik vond het echt heel erg pittig. Het lezen van literatuur pakte ik ook helemaal niet handig aan. Van kaft tot kaft las ik alles, dat is niet te doen”, geeft ze aan. Maar ze ging niet bij de pakken neerzitten en ze maakte haar struggle bespreekbaar met docenten en medestudenten. “We kwamen erachter dat het een gemeenschappelijk punt was onder de studenten. In de opleiding werd ons daarom geleerd hoe je goed leest en hoe je snel de kern uit een artikel haalt”, zegt ze. Ook richtten Renate en haar medestudenten een leesclubje op waarin ze samenvattingen met elkaar delen. “Zodat we echt van en met elkaar konden leren”, vertelt ze.

Online lessen en gewetenswroeging

Het coronavirus heeft een grote impact gehad op Renate’s studie. Haar lessen werden opeens online gegeven. Renate zegt hierover: “Dat vond ik echt zwaar. De docenten waren ook zoekende. Ze zijn snel gaan kijken wat online goed en minder goed werkte.” Desondanks misten Renate en haar medestudenten de fysieke ontmoetingen. “We hebben er als groep op aangestuurd om binnen de geldende beperkingen naar mogelijkheden te zoeken om elkaar fysiek te zien. Daarin heeft de opleiding z’n best gedaan, waardoor wij in semester 4 regelmatig bij elkaar zijn geweest”, benadrukt ze. Ook heeft corona haar rust gegeven. “Al je sociale verplichtingen vallen weg. In het eerste jaar moest ik vaak zeggen: ik kan niet naar je verjaardag komen of ik ga alweer weg, want ik moet nog studeren. Ik had constant gewetenswroeging tussen werk, privé en studie. Die wroeging viel weg door corona”, geeft ze aan.

Een echte aanrader

Renate is heel positief en enthousiast over de MEL. “Ik vind dat de lessen goed waren ingericht en de docenten waren heel capabel. Ik heb de MEL al aangeraden bij mijn mededirecteuren, omdat ik vind dat de opleiding gericht is op de praktijk. Je hebt er daadwerkelijk iets aan om jouw leiderschap op de basisschool of op het voortgezet onderwijs te verbeteren. Je vult je rugzak met verschillende manieren van onderzoek doen, conclusies trekken en je leert kijken naar wat belangrijk is. Ik ben echt enorm theoretisch gegroeid de afgelopen twee jaar. De MEL is echt van meerwaarde voor mij”, zegt ze.

Tips van Renate voor (toekomstige) MEL-studenten 

• Plan studie en privé goed in en neem je omgeving daarin mee. Steun van je omgeving is belangrijk. Als je een gezin en/of partner hebt, bespreek het dan goed met elkaar.
• Zoek medestudenten op met wie je samen kan werken, zodat je van en met elkaar kan leren.
• Zorg dat je op tijd bij de lessen bent. Juist die informele momenten met je medestudenten zijn fijn en leerzaam.  

Meer lezen over de Master Educational Leadership? Bekijk de opleiding en/of meld je aan voor een voorlichting.