Docent van de Maand | Kees van der Vloed: "Als docent ben je vaak onbewust betekenisvol voor een ander"

Kees van der Vloed

Bij Penta Nova vinden wij het belangrijk om te weten wie jij bent, maar ook dat jij ons goed kent. Daarom stellen we je graag de volgende Docent van de Maand voor: Kees van der Voed van Driestar educatief.

Kees van der Vloed is werkzaam als opleidingsleider en kerndocent van de opleiding Middenmanagement. Daarnaast is Kees lid van het lectoraat Leiderschap in het Onderwijs. Hiervoor heeft hij onderzoek gedaan naar het gebruik van data door schoolleidingen en docenten.

Waar voldoet een goede schoolleider volgens jou aan?

“Ik vind het belangrijk dat een goede schoolleider niet alleen leiding geeft aan anderen, maar ook aan zichzelf. Hiervoor is zelfkennis en empathie nodig. Daarnaast heeft een goede schoolleider ook oog voor kennis van processen. Met deze kennis kan er optimaal leiding gegeven worden aan een onderwijsorganisatie.”

Hoe maak jij impact in jouw rol als docent?

“Ik probeer impact te maken door veel voorbeelden te geven in mijn lessen. Op deze manier wil ik mijn ervaring als schoolleider graag overbrengen op de studenten. Het verzorgen van lessen aan (aspirant) middenmanagers vind ik dan ook het leukste aan mijn rol als docent.”

Welk moment uit je loopbaan is je bijgebleven?

“Wat ik mooi vind aan mijn werk is dat ik als docent vaak onbewust betekenisvol ben voor anderen. Zo vind ik het bijzonder wanneer (oud)studenten vertellen dat ze veel aan een bepaalde uitspraak of les gehad hebben, terwijl dat specifieke moment niet bij mij niet bijgebleven.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Lesgeven vind ik het leukste om te doen. Wat is er mooier dan de wereld open te leggen voor mensen die de omgeving om zich heen beter willen leren kennen? Mijn passie voor het lesgeven komt voort uit mijn motivatie om studenten tot verwondering te brengen. Ik wil ze verwonderen over het feit dat je betekenisvol kunt zijn voor anderen. Dat je zelf het verschil kunt maken.”

Wat had je willen worden als je niet in het onderwijs terecht was gekomen?

“Dan had ik graag als planoloog gewerkt. Dat lijkt een heel ander beroep dan ik nu uitoefen, maar toch zie ik een vergelijking. De kern van planologie en onderwijsadvies is ordenen. Een planoloog probeert de buitenruimte te ordenen dat mensen er met plezier wonen. Een onderwijsadviseur ordent ook. Een onderwijsadviseur doet aanbevelingen aan leraren, zorgt ervoor dat logistieke processen op orde zijn en dat er in een onderwijsinstelling een goede balans is tussen werk en privé.”

Wat vind je belangrijk om aan je studenten mee te geven?

"Wees als leider vriendelijk (zacht voor de mens), maar beslist (hard op de kaders). Die wijsheid ontleen ik aan de Bijbel: Colossenzen 4:6."


Over Penta Nova

Penta Nova, de academie voor schoolleiderschap, is een samenwerkingsverband van zeven hogescholen. Leiderschapsontwikkeling, onderzoek doen en persoonlijke groei vormen dé kern in onze opleidingen voor (toekomstige) schoolleiders. Benieuwd naar het opleidingsaanbod? Neem dan een kijkje in het overzicht van alle Penta Nova-opleidingen of meld je aan voor een voorlichting.

Meld je aan voor een voorlichting