Docent van de Maand | Schelte Beltman: "Smurfentaal maakt onderzoek en methodologie begrijpelijk voor iedereen"

Schelte Beltman

Bij Penta Nova vinden wij het belangrijk om te weten wie jij bent, maar ook dat jij ons goed kent. Daarom stellen we je graag voor aan de Docent van de Maand: Schelte Beltman van de Marnix Academie.

Schelte is voorzitter van de examencommissie van Penta Nova en verzorgt de onderzoekslijn binnen de Master Educational Leadership. Daarnaast is hij ook lid van de MEL-expertgroep. 


Wat spreekt jou het meeste aan bij de MEL?

“De Master Educational Leadership is erkend als top-opleiding en professionaliseert schoolleiders vanuit hun eigen leiderschapspraktijk. Als organisatieantropoloog spreekt het mij dan ook zeer aan om een onderzoekende cultuur in een school te ontwikkelen.”

Waar voldoet volgens jou een goede schoolleider aan?

“Een goede schoolleider stelt het onderwijs als inhoud en proces centraal en focust hierbij op de ontwikkeling van leerlingen en studenten. Daarnaast stimuleert een goede schoolleider een onderzoekende houding bij de leerkrachten om zo gezamenlijk het onderwijs continu te verbeteren.”

Wat is kenmerkend voor de werkwijze van jouw lessen ten opzichte van andere lesplaatsen?

“De voertaal in mijn workshops over onderzoek en methodologie is ‘smurfentaal’. Dit maakt de lesstof begrijpelijk voor iedereen.”

Hoe maak jij impact in jouw rol als docent? 

“Ik probeer impact te maken door de beroepspraktijk van de schoolleider continu centraal te stellen bij de ontwikkeling van het onderzoekend vermogen. Hierbij wil ik praktijkgericht onderzoek toegankelijk en zelfs leuk maken voor studenten. Mijn doel is om uiteindelijk self-efficacy te ontwikkelen bij de masterstudenten wat betreft het zelfstandig kunnen uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek in de eigen schoolomgeving.”

Wat vind je belangrijk om mee te geven aan studenten?

“Houd je onderzoeksthema klein. Complexiteit krijg je er gratis bij.”

Aan welk moment uit je loopbaan denk je met een glimlach aan terug?

“Ik heb in totaal zo’n 850 masterstudenten bij verschillende instituten begeleid. Dit deed ik met veel passie en wederzijdse dankbaarheid. Ook kijk ik positief terug op hoe ik in mijn loopbaan onderzoek zowel praktijkgericht als praktisch probeer te maken ten behoeve van de verbetering van het onderwijs.”

Wat had je graag willen worden als je niet in het onderwijs terecht was gekomen?

“Waarschijnlijk was dat ook een functie waarin ik een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling en professionalisering waarbij de mens centraal staat. Ook had een eigen restaurantje in Portugal mij erg leuk geleken!”

 

Over Penta Nova

Penta Nova, de academie voor schoolleiderschap, is een samenwerkingsverband van zeven hogescholen. Leiderschapsontwikkeling, onderzoek doen en persoonlijke groei vormen dé kern in onze opleidingen voor (toekomstige) schoolleiders. Benieuwd naar het opleidingsaanbod? Neem dan een kijkje in het overzicht van alle Penta Nova-opleidingen of meld je aan voor een voorlichting.

Meld je aan voor een voorlichting