Ik heb mezelf als leidinggevende nog beter leren kennen tijdens de Master Educational Leadership

Schoolleider-Petra-Penta-Nova

Aan het woord is Petra Beukelman al 8 jaar leidinggevende op verschillende scholen in het primair onderwijs. Zij zit inmiddels in het vierde semester van de Master Educational Leadership en deelt haar ervaringen

Op zoek naar extra verdieping

Nadat ik 8 jaar leiding heb gegeven aan verschillende scholen in het primair onderwijs ben ik vanuit mijn voortdurende behoefte aan persoonlijke ontwikkeling op zoek gegaan naar een passende opleiding die inhoudelijk de nodige verdieping zou bieden. Daarbij was het voor mij heel belangrijk dat er binnen de opleiding ook ruimte zou zijn voor mijn persoonlijke ontwikkeling en die van mijn leiderschapskwaliteiten

Drie samenhangende lijnen

In 2004 had ik de opleiding schoolleider afgerond bij Octaaf. Omdat ik daar goede herinneringen aan had ben ik eerst op zoek gegaan naar wat de opvolger van deze organisatie Penta Nova te bieden had. Tijdens een informatieavond maakte ik kennis met de inhoud van de opleiding.

Wat mij vooral aansprak waren de drie lijnen die de opleiding vormen: de themalijn, onderzoekslijn en de persoonlijke lijn. Uiteraard heb ik ook onderzoek gedaan naar andere opleidingen, maar geen enkele sloot beter aan bij mijn behoeften. Het feit dat de Masteropleiding ook als TOP opleiding staat geregistreerd en jaarlijks zeer positief uit de NSE komt ondersteunde mijn motivatie om voor deze opleiding te kiezen.

Inmiddels zit ik in het vierde semester en ben ik met de afrondende opdrachten bezig.

Leerzame periode

Ik kijk terug op een zeer leerzame periode, waarin ik mijn inhoudelijke kennis over onderwijs en leidinggeven heb weten te verdiepen, geleerd heb gedegen onderzoek te doen door middel van een combinatie van theorie en praktijk en ik heb mijzelf als leidinggevende weer beter leren kennen.

De externe oriëntatie heeft mij de mogelijkheid gegeven om een aantal dagen met een leidinggevende uit een andere sector mee te lopen. Deze dagen zijn een waardevolle ervaring geweest, omdat ik mij hierdoor nog meer bewust ben geworden van hoeveel invloed de omgeving, persoonlijke voorkeur en medewerkers hebben op de manier waarop een leider acteert.

De docenten van de opleiding zijn zeer kundig en betrokken bij de studenten en onze ontwikkeling. 

Geweldige groep medestudenten

Een groot deel van het plezier dat ik heb beleefd aan de opleiding en de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt is te danken is aan een geweldige groep medestudenten. De tweedaagse in Garderen én de studiereis naar Kopenhagen hebben een grote bijdrage geleverd aan de groepscohesie die met name gericht was op gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij elkaars ontwikkeling.

Volgende stap in mijn carrière

Halverwege de opleiding heb ik ook een volgende stap kunnen zetten in mijn werk. Ik ben als projectleider benoemd voor de gezamenlijke besturen binnen onze regio die een verdergaande bestuurlijke samenwerking voor ogen hebben.

Als projectleider speel ik een verbindende rol tussen de verschillende werkgroepen, schoolleiders, medewerkers van het bestuurskantoor en bestuurders. Het onderwerp van mijn masterthesis is dan ook “effectieve bestuurlijke samenwerking en de rol van schoolleiders en bestuurders daarbij”.

In mijn nieuwe rol als projectleider is dit onderzoek ook voor de praktijk van waarde en geeft het mij door de combinatie van theoretisch- en praktijkgericht onderzoek inzicht in de organisatie en de processen die horen bij deze organisatieverandering en de invloed die ik als projectleider kan uitoefenen.

Ik gun iedere leidinggevende in het onderwijs deze opleiding!

Ook toe aan een volgende stap in jouw carrière?

Ben jij leidinggevende in het onderwijs en ben je net zoals Petra toe aan die nieuwe stap in je carrière? Kijk dan of de Master Educational Leadership ook bij jou past!