Opleiding management onderwijs

Ben je leraar in het po of vo en heb je interesse in leidinggeven op een school? Dan is het traject Oriëntatie op management, ook Oriëntatie op leiderschap in de school, iets voor jou. Maak kennis met aspecten van leidinggeven, krijg inzicht in de dagelijkse praktijk van een leidinggevende en kom erachter of leidinggeven iets is wat bij jou past. 

Het programma is ontwikkeld voor ambitieuze leerkrachten die geïnteresseerd zijn in leiderschap en mogelijkheden willen verkennen voor een toekomstige leiderschapsfunctie binnen het onderwijs.

Dit traject wordt aangeboden als incompany traject. Wil je dit traject volgen of meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan contact op met Servicebureau.

Leadership is not a position or a title, it is action and example!

Doel

Het doel van dit programma is om leerkrachten inzicht te geven in verschillende leiderschapsrollen, de breedte van het schoolleiderschap en het ontdekken van de ambities ten aanzien van de eigen leiderschapsrol.

Inhoudelijke thema’s

Er worden vijf bijeenkomsten gehouden van drie uur. In iedere bijeenkomst staat één leiderschapspraktijk (beroepsstandaard schoolleiders PO, 2020) centraal. 

  1. Visiegericht werken (onderwijskundig leiderschap en gespreid leiderschap) 
    Hoe geef je leiding aan visiegericht werken; een organisatie waarin voor iedereen (leerkrachten, ouders en kinderen) de visie zichtbaar, merkbaar en voelbaar is in de dagelijkse praktijk
  2. Ontwikkelen van mensen (transformationeel leiderschap) 
    Hoe geef je leiding aan de optimale ontwikkeling van elke collega?
  3. Leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs (onderwijskundig leiderschap)
    Hoe geef je leiding aan het zicht hebben op, het versterken en het borgen van de kwaliteit van het onderwijs?
  4. Ontwikkelen van de organisatie (bedrijfsmatig leiderschap; o.a. cultuur, bedrijfsvoering en financiën) 
    Hoe geef je leiding aan het ontwikkelen van een sterke organisatie?
  5. Investeren in relaties met de omgeving (strategisch leiderschap) 
    Hoe geef je leiding aan het opbouwen, onderhouden en ontwikkelen van relaties met de omgeving?

Opbouw en tijdsinvestering

De bijeenkomsten hebben de volgende opbouw: 

  • inleiding door schoolleider over het thema.
  • verdieping op het thema door procesbegeleider (ervaren docent Penta Nova)
  • intervisiemoment (eigen casuïstiek)
  • afsluiting met transfer naar eigen leiderschap

De bijeenkomsten van drie uur vragen per bijeenkomst ook ongeveer drie uur voor- en nawerk van deelnemers. Dit bestaat uit het lezen van aangereikte literatuur (artikel), de voorbereiding op het intervisiemoment en de verwerking van de bijeenkomst.

Het programma begeleid door een ervaren directeur en docent bij de schoolleidersacademie Penta Nova.