"Het vak van schoolleider verdient het om op dit niveau met je werk bezig te zijn"

Nieuws-blogs-Marnix Compagnie

Marnix Compagnie is nu 12 jaar schoolleider. Hij is directeur van basisschool De Triangel in Ede. Hij zit in het eerste jaar van de Master Educational Leadership (MEL), die al een hele tijd op zijn lijstje stond. Hoe bevalt deze master hem?

Belangrijke verdiepingsslag

In mijn tweede jaar als directeur heb ik de schoolleidersopleiding gedaan. De Master Educational Leadership stond eigenlijk al een hele tijd op mijn lijstje als verdiepingsslag op die opleiding. En ik vond het ook tijd om weer te gaan studeren, na een aantal losse cursussen in de tussentijd. Het vak van schoolleider wordt steeds complexer. Deze master is wat mij betreft echt een belangrijke aanvulling op de schoolleidersopleiding. De master gaat een stuk dieper. Het vak van schoolleider verdient het om op dit niveau met je werk bezig te zijn.

Onderbouwd aan de slag in je eigen praktijk

De opleiding is heel mooi opgebouwd. In behapbare stappen werk je toe naar je Master thesis. Het mooie vind ik dat er drie leerlijnen zijn die heel natuurlijk in elkaar overlopen. In alle drie de lijnen kom je je eigen persoonlijke ontwikkeling tegen. Met name natuurlijk in de persoonlijke lijn, maar zeker ook in de thema- en onderzoekslijn. Ieder semester werk je toe naar drie toetsopdrachten. Die vinden gewoon plaats in mijn eigen praktijk. Moet ik een onderzoek doen, dan ga ik aan de slag met een thema dat past bij mij en bij onze school. Eigenlijk ben je continu bezig met dingen die je toch al moet doen, alleen nu onderbouwd met de literatuur en colleges van de master. De lesstof sluit goed aan op het basisonderwijs. Maar net zo goed op bijvoorbeeld het voortgezet onderwijs. In de kern maakt het soort onderwijs niet uit – alles draait om hoe je een goede leider bent.

De praktische kant

Ik heb nog jonge kinderen thuis. De lesdagen bij Penta Nova zijn van tien tot half vijf, dat is mooi te combineren met mijn gezin. De opleiding geeft mij heel veel energie, ik word heel blij van alle nieuwe kennis en informatie. Dat weegt op tegen de vele uren die erin gaan zitten. Eén dag in de week word ik vervangen op school, dat is mijn studiedag of lesdag. Daarnaast ben ik er op mijn vaste vrije dag, de woensdag, structureel mee bezig. En in de weekends en vakanties loopt het ook door. Maar het levert me veel op! Ik doe het echt met veel plezier.

Eye-opener

Wat mij persoonlijk heel erg veel heeft opgeleverd is het inzicht met welke dingen een schoolleider zich in de dagelijkse praktijk bezighoudt. Ik ben door de MEL veel kritischer op mijn taken geworden en ben andere dingen gaan doen dan ik voorheen deed. Meer onderzoek bijvoorbeeld, vanuit de onderzoekende houding die je meekrijgt in de master. De meerwaarde van de opleiding zit voor mij in alle nieuwe kennis die je opdoet: zowel de wetenschappelijke kennis als de vaardigheden die je in je praktijk een plek geeft.

Aanrader

De docenten zijn zeer betrokken en zijn er echt op uit om je als student op dat hogere level te krijgen. Daarbij zijn ze zeker ook wel kritisch. Het kan best zijn dat er een keer een toetsopdracht wordt afgekeurd. Maar dan staan ze echt voor je klaar met de juiste feedback om het gewenste niveau te behalen. En heb je ergens een vraag over? Dan zijn ze er ook om je verder te helpen. Deze betrokkenheid samen met alle nieuwe kennis die ik opdoe, het feit dat ik kritischer naar mijn werk kijk én de energie die ik van de opleiding krijg, maakt dat ik deze master absoluut aan anderen zou aanraden.