Kwaliteitszorg

Kwaliteistzorg is mensenwerk. Kwaliteit bereik je met en door elkaar; dat betekent dat alle geledingen in de school een rol spelen bij het maken van goed onderwijs. In de visie van Penta Nova heeft de schoolleider daarbij een spilfunctie. Het is de schoolleider die een permanente gezonde ‘bezorgdheid’ organiseert door met het team op zoek te gaan naar antwoorden op de bekende vragen:

Doen we de goede dingen?
Doen we die goed?
Hoe weten we dat?
Vinden anderen dat ook?


Maar minstens zo belangrijk is de vervolgvraag namelijk, wat doen we vervolgens met de antwoorden in het licht van schoolontwikkeling? Dit betekent dat schoolleiders de organisatie ‘richten’ op het gewenste toekomstbeeld en op basis daarvan uitgangspunten voor beleid met daaraan gekoppelde doelstellingen formuleren.
Schoolleiders hebben bovendien een procesgerichte rol met betrekking tot het stimuleren van samenwerking, teamwork, innovatie en het probleemoplossend vermogen van de organisatie. Ieders zorg voor kwaliteit wordt ingegeven door het beste onderwijs voor het kind te willen realiseren. Het is de permanente opdracht van de mensen die samen de schoolorganisatie vormen en de schoolontwikkeling vormgeven.

Schoolontwikkeling en kwaliteitszorg

Schoolontwikkeling komt bij een groot deel van de scholen zowel voort uit interne als uit externe aanleidingen. Interne aanleidingen doen zich voor op het niveau van leerlingen (terugloop van leerlingenaantallen, terugloop van prestaties of toename van gedragsproblemen), van leerkrachten (de wens te werken met nieuwere methoden of vanuit moderne onderwijsconcepten), of op het niveau van de schoolorganisatie (directie, teamsfeer, verandercapaciteit).

Kwaliteitszorg en schoolontwikkeling zijn daarmee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze liggen in elkaars verlengde. Gemeenschappelijk daarbij is het kunnen onderbouwen van keuzes die gemaakt worden. Concreet: welke (onderzoeks)data valideren de gemaakte keuzen. Het creëren van een onderzoeksmatige cultuur op alle niveaus in de organisatie is daarbij nodig. Het lectoraat van Penta Nova, ‘Leiderschap in het onderwijs’ neemt hierbij het voortouw.

Kwaliteitszorg is mensenwerk. Het is een zorg die niet aan het toeval overgelaten kan worden, omdat het de permanente opdracht is van iedereen die een rol speelt in het leerproces van een kind. De schoolleider doet dat voor.

Neem contact op met Penta Nova om te ontdekken wat wij u kunnen bieden aan opleidingen/trainingen of maatwerk voor kwaliteitszorg