Boundary crossing gaat uit van leren door het leggen van verbindingen tussen verschillende praktijken. Uit onderzoek blijkt dat boundary-crossing een groot leerpotentieel in zich heeft. Een uitgebreide studie door Akkerman en Bakker (2012) laat zien dat boundary-crossing vier leermechanismen op kan roepen:
In dit leertraject wordt boundary-crossing naar keuze op twee verschillende manieren vorm gegeven.
In deze vorm kijk je over je eigen schoolgrens heen bij een andere schoolleider. Je vormt een duo met een collega-schoolleider. Jullie bezoeken elkaars praktijk drie keer. Door met elkaar in gesprek te gaan over elkaars leiderschapspraktijk verdiep je je in de context en het leiderschap van de ander. Tijdens de bezoeken worden verschillende onderzoekstechnieken ingezet zoals schaduwen en verhelderend interviewen. Door deze werkwijze wordt een andere leiderschapspraktijk ervaren en geanalyseerd, wordt je eigen leiding gevend vermogen verhelderd en versterkt en worden mentale modellen onderzocht en expliciet gemaakt.
Deze vorm richt zich op in relatie staan tot de omgeving, door buiten de grenzen van de eigen praktijk te kijken, in de eigen schoolomgeving. Op deze manier kunnen kwaliteiten ontdekt worden die in de eigen praktijk niet aanwezig zijn. Door over grenzen te kijken of in beide praktijken te staan, kan innovatie op gang worden gebracht. Mensen die aan twee afzonderlijke praktijken deelnemen en elementen van de ene praktijk in de anderen brengen, worden ‘boundary crossers’ genoemd (Bakker & Akkerman, 2014).
Doelgroep Alumni van de Master Educational Leadership die op een onderzoekende manier willen leren van andere leiderschapspraktijken.
Praktisch Frequentie: Vier plenaire bijeenkomsten en drie individueel in te plannen bezoeken Begeleiding: Gerjon Elings, tutor in de Master Educational Leadership Start: Maart 2021 Kosten: € 520 per jaar Locatie: Marnix Academie in Utrecht
Referenties Akkerman, S.F. & A. Bakker (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research, 81: 132-169. Akkerman, S. & Bakker, A. (2012). Het leerpotentieel van grenzen. ‘Boundary crossing’ binnen en tussen organisaties. Opleiding & Ontwikkeling, 1: 15-19.
Deelname aan het Leertraject Boundary Crossing kan ingezet worden voor herregistratie onder de noemer ‘informeel leren’.
Inschrijven