We sluiten aan bij de drie ontwikkelingsgebieden zoals die door het Schoolleidersregister PO voor dit onderwerp zijn geformuleerd:
Doelgroep De module Goed schoolleiderschap is voor leidinggevenden uit het primair en voortgezet onderwijs die zich verder willen professionaliseren op het gebied van leiderschap en persoonlijk stijlen en strategieën. Je hebt al een opleiding gevolgd op het gebied van onderwijsmanagement, bijvoorbeeld de opleiding Schoolleider Vakbekwaam of een vergelijkbare opleiding bij een erkende aanbieder.
Leerdoelen
Tijdens de bijeenkomsten komen - gerelateerd aan de competenties van het Schoolleidersregister PO (SRPO) met betrekking tot leidinggeven - de volgende leerdoelen aan bod:
Opzet De module heeft in totaal 10 dagdelen contacttijd verspreid over 6 dagen, waarin de theorie en de (eigen) praktijk aan elkaar gekoppeld worden.
Het expliciteren van en het werken aan de Professionele Identiteit (PI) is een bruikbaar instrument om te gebruiken bij het zoeken naar en het vinden van antwoorden op de drie hierboven genoemde vragen. In aansluiting bij Ruijters (2015) verstaan we onder professionele identiteit datgene wat je onvervreemdbaar kleur geeft en de verbinding vormt tussen wie je bent, het werk dat je doet en de context waarin je dat vormgeeft.
In de bijeenkomsten staan we stil staan bij de begripsverkenning en het werken aan de PI. Vragen die o.a. aan de orde komen, zijn:
n.t.b.
Deze module kan worden opgenomen in een incompany traject. Voor meer informatie hierover kun je contact opnemen met Judith Amels, via judith.amels@hsmarnix.nl
140
Literatuur Je maakt gebruik van de meest recente literatuur, in de vorm van artikelen, met betrekking tot leiderschap, professionele ontwikkeling en onderwijs. Voorafgaand aan iedere bijeenkomst wordt literatuur verstrekt.
Docenten De module wordt verzorgd door Gerbrand Kloppenburg, adviseur en onderzoeker bij Hogeschool Viaa, en Marieke van Vliet, docent, coach en adviseur bij Hogeschool Inholland.
Toetsing Ter afronding van deze module presenteert elke deelnemer in de laatste bijeenkomst de eigen opbrengsten. Tijdens de eerste vier lesdagen worden ontwikkelingen en opbrengsten eveneens gedeeld en gepresenteerd.
Studiebelasting De studiebelasting is 5 EC (140 uur) en bestaat uit het lezen van literatuur, het maken van praktijk- en reflectieopdrachten n het uitvoeren van kleinschalige onderzoeksopdrachten.
Professionaliseringsthema Deze module wordt door het SRPO gewaardeerd met 70 punten. De module valt onder de thema's Persoonlijk leiderschap | Wildcard. Kijk voor meer informatie over de thema's bij het Schoolleidersregister PO.