‘Een nieuwsgierige blik en waar nodig vertraging’

Inge-Postma-Penta-Nova

Is het mogelijk om zonder onderwijs-achtergrond schoolleider te worden? En een team van onderwijsprofessionals aan te sturen? Ja, dat is mogelijk, zo stelt Inge Postma. Ze is zelf het levende bewijs, als adjunct directeur op een Jenaplanschool in Utrecht. Mede dankzij het zij-instroomtraject schoolleider primair onderwijs van Penta Nova.

Jarenlang werkte ze in het bedrijfsleven, bij onder meer Fortis Bank en ABN Amro. Ze was adviseur en gaf leiding aan teams. Het onderwijs kwam om de hoek kijken tijdens haar functie bij ABN AMRO Foundation. Inge: ‘Onbewust kriebelde het al langer, een overstap naar het onderwijs. Ik heb er altijd van gehouden om mensen van a naar b te helpen in hun ontwikkeling.’ In 2022 gooide ze het roer om. ‘Ik volgde een online voorlichtingsbijeenkomst van Penta Nova en dacht een dag later, ik ga het gewoon doen.’

Stage

De ene helft van het zij-instroomtraject is onderwijsinhoudelijk, van pedagogiek en didactiek tot reken- en taalonderwijs. De andere helft staat in het teken van persoonlijk leiderschap. Inge: ‘Wie ben ik als schoolleider? Daar sta je uitgebreid bij stil. Heel leerzaam.’ Ook leerzaam vond ze de stage die ze 1 dag per week liep op een basisschool. Inge: ‘Heel luxe, om een jaar lang mee te mogen draaien en overal vragen over te mogen stellen. De eerste weken voelde het wat ongemakkelijk en vroeg ik me af, wat voeg ik hier nou toe? Toch merk je al snel wat je al wél allemaal kunt doen en kom je steeds meer in je rol.’

Oprechte verbazing

Al tijdens haar opleiding stroomde ze uit naar haar huidige baan op de Jenaplanschool. De buitenwereld vraagt het zich regelmatig af: hoe kun je schoolleider zijn zonder onderwijservaring? Inge: ‘Als leidinggevende met een andere achtergrond breng je goeie dingen mee. Een nieuwsgierige blik. Oprechte verbazing over dingen. En waar in het onderwijs regelmatig snel van probleem naar oplossing wordt gegaan, probeer ik soms bewust voor vertraging te zorgen. Een onderzoekende houding, de tijd nemen; allemaal dingen die ik tijdens de opleiding meekreeg. Verder durf ik te vertrouwen op de expertise van de specialisten in mijn team. In een goed team is die onderwijservaring gecoverd. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk in de klassen te kijken en overleg ik met de IB’er. En: ik stel veel vragen. Daardoor krijg je ook verdieping met elkaar. Tot slot ben ik ook wel een leidinggevende die soms zegt: daar moet ik even over nadenken. Die ruimte gun ik mezelf.’

Je kamertje uit

Wat haar het meest is bijgebleven van de opleiding? Inge: ‘Dat je zelfvertrouwen ontwikkelt als schoolleider. Dat je je eigen kwetsbaarheden leert kennen. Dat je leert om goed voor je team te zorgen – ik stuur momenteel een team aan van ongeveer 30 medewerkers aan. En hoe belangrijk het is om niet alleen in je eigen kamertje te blijven zitten maar echt de school in te gaan en te voelen wat gebeurt hier, hoe zitten de kinderen erbij?’ Samen met haar team liep ze al tegen diverse impactvolle situaties aan. Van individuele leerlingen met zorg tot een vader van twee leerlingen die overleed. Inge: ‘Dat is zowel voor jezelf als schoolleider als voor het hele team heel impactvol.’

Pleisters plakken

Ze kijkt heel positief terug op het zij-instroomtraject bij Penta Nova. Wat karakteriseert volgens haar nou een goede schoolleider? Inge: ‘Soms is het best een beetje een eenzame rol, je moet je mannetje staan in het nemen van beslissingen, maar vooral ook vertrouwen op de expertise van je team. Veel energie hebben is meegenomen, en een groot hart hebben voor kinderen natuurlijk. Daarnaast moet je tegen de grote dynamiek kunnen: het ene moment ben je letterlijk een pleister aan het plakken, het andere moment ben je leeropbrengsten aan het analyseren. Operationele taken en visievorming wisselen elkaar continu af. Zelf krijg ik daar juist energie van.’

 

Meer weten over het zij-instroomtraject schoolleider? Lees alles over de opleiding of meld je aan voor een voorlichting